Shakes & Fidget

  • Bevezető
  • 1. Alap stratégia
  • 1.1. Aréna
  • 1.2. Fogadó
  • 1.3. Városőr
  • 1.4. Bolt
  • 2. Haladó stratégia
  • 2.1 Erőforrások
  • 2.2. Összehasonlítás más Gameforge játékokkal
  • 2.3. Karaktererősség és verseny
  • 2.4. Hogyan leszel egyre erősebb
  • 2.5. Kazamaták
  • 2.6. Kasztok és tulajdonságok
  • 2.7. Céh
  • 2.8. Rabszolgázás
  • 3. Konklúzió
  • Végzetúr ingyenes játék

    Bevezető

    A Shakes and Fidget a Gameforge új játéka. Sémájában nem sokban különbözik a többi játékuktól (Bitefight, Battleknight stb). A játékosok egy karaktert irányítanak, akinek vannak tulajdonságai és tárgyai - ezek növelik a harcban a nyerési esélyét. A játékosnak alapvetően háromfajta fő cselekvési lehetősége van:
    1. Fogadó. A fogadóban kapott küldetésekben adott idő alatt kapsz aranyat, tapasztalati pontot és esetenként tárgyat.
    2. Városőr. A városőr adott idő alatt elvégzett munkáért aranyat ad.
    3. Aréna. Más játékosokat támadhatsz meg. A győzelem esetén aranyat zsákmányolsz. A nyertes becsülete nő, a vesztesé csökken.

    A játékban a nyerő stratégiát alapvetően ezen cselekvések megfelelő kombinálása határozza meg.

    1. Alap stratégia

    Kezdők számára néhány szóban az alapvető játék stratégiáról.

    1.1. Aréna

    Ha belépsz a játékba, és az arénában épp tudsz támadni (eltelt már 10 perc a legutóbbi támadás óta), akkor mindig támadj nyugodtan, a dolog ingyen van. A támadásnál SOHA ne a gép által felkínált ellenfelet üsd! Mert valószínűleg ki fogsz kapni. Kattints helyette a toplistára (dicsőség csarnoka). Ekkor látni fogod a saját helyezésed, és azokat a játékosokat, akiknek a becsülete a tiedhez hasonló. Keress a listán egy olyan játékost, aki legalább 2 szinttel alacsonyabb nálad (1-2. szinten természetesen elégedj meg egy 1. szintűvel). Ha nincs veled azonos becsületű, akkor scrollozz le addig, amíg találsz egyet. Azért érdemes legalább 2 szinttel lefelé ütni, mert a sebzést és életpontot a szint erősen befolyásolja, az alacsonyabb szintűek a hátrányukat általában még jobb felszereléssel sem tudják befolyásolni. És azért érdemes olyat keresni, akinek a becsülete nem sokkal kevesebb a tiednél, mert így tudod a maximálisat zsákmányolni. Ha megfelelő karaktert találtál a toplistában, kattints a nevére, és a támadás gombbal ütheted is. Előtte azért érdemes a fegyverét megnézni, ha esetleg túl tápos, keress mást.

    A szerzett aranyat 2 dolog befolyásolja: az ellenfélnek mennyi pénze van, és mennyivel alacsonyabb a becsülete. Illetve, ha ugyanazt többször ütik meg, a zsákmány akkor is csökken. Elvben tehát ütheted ugyanazt is akár 10 percenként, de csak akkor érdemes ha tényleg sok pénze van.

    Tipp: ha olyat találsz akinek sok pénze van, érdemes feljegyezni a nevét, és néha letesztelni később is.

    1.2. Fogadó

    A fogadó az egyetlen módja a TP szerzésnek és a szintépésnek.

    Kattins a középen ülő emberkére. Mindig 3 küldetésből választhatsz. A küldetés fő jellemzői:
    idő, arany, TP, tárgy.

    Ahogy majd a későbbiekben kiderül, a TP/idő a legfontosabb. Tehát oszd el mindhárom küldetésnél a TP-t az idővel, és ahol a legjobb arány jön ki, válaszd azt a küldetést. Egy kivétel van: ha a küldetésért olyan tárgyat kapsz jutalmul, ami jobb a jelenlegi tárgyadnál, akkor válaszd azt. Ha az arány több küldetésnél is ugyanaz, akkor válaszd a rövidebb ideig tartó küldetést. Az aranynak itt nincs különösebb jelentősége, mindegy, mennyit ad a küldetés.

    Fontos megjegyzések:
    - Az istállóban amint lehet, vásárolj egy állatot. Az állat csökkenti a küldetések idejét, tehát a TP/idő hányadost erősíti. Legjobb a 30%-kos állatot, ez csak 1 gombába kerül.
    - A játékban a táposabb tárgyakat gombáért lehet megvenni. Gombára fix esély van a küldetésben, időtartamtól függetlenül. Tehát ha nem vagy fizetős játékos, akkor jó taktika több, rövidebb ideig tartó küldetést vállalni, mint egy hosszút (persze azért ügyelj rá, hogy a TP/idő arány ne legyen jelentősen gyengébb, mint a többi küldetésnél)
    - Új küldetéseket akkor kapsz, ha a háromból az egyiket megcsináltad.
    - A 100 egységnyi küldetés mindig éjfélkor frissül. +20-at vehetsz 1 gombáért a fogadóstól, ha fizetős játékos vagy, ezt nyilván célszerű is megtenni. Ha nem fizetsz, akkor ne pazarold a gombádat erre.

    1.3. Városőr

    A városőrt mindig be kell nyomni, ha nem játszol legalább 1 óráig. A városőr aranyat ad az idődért cserébe. Épp azért nem gond, ha a fogadóban kevesebb aranyat kapsz, mert a városőrnél ezt bármikor kiegészítheted.

    1.4. Bolt

    A fegyverbolt és varázsbolt árukészlete is éjfélkor frissül. Tehát naponta egyszer érdemes megnézni, hátha van jobb cucc, mint amit jelenleg birtoklunk. Aki nem fizetős játékos, annak a max. 1 gombás tárgyakat javaslom, ennyit simán lehet a játékban a fogadóban szerezni, de annyit nem, hogy az 5-8 gombás cuccokat is nyakra főre megvehesd. Annyit úgy sem számít, hamarosan találsz jobb tárgyat. Én az 1 gombás árukészlet frissítést is feleslegesnek tartom ha nem vagy fizetős játékos.

    Végzetúr ingyenes játék

    2. Haladó stratégia

    Ha már játszottál ilyen játékokkal, és egyből tudni akarod a frankót...

    2.1. Erőforrások

    A Shakes & Fidget alapvető "erőforrásai":

    - arany: a tulajdonságokat ebből növeljük, a felszerelést ebből vásároljuk.
    - tapasztalati pont: a szint növekedésével egyre erősebb felszerelést vehetünk, a sebzésünk és életpontunk szintén nő a szintlépéssel.
    - becsület: az arénaharcnál a becsület nő, a top lista is becsület szerint van rendezve, de ennek az "erőforrásnak" más szerepe nincs. Csak annyiban számít, hogy a veled azonos becsületű karakterektől tudsz számottevő mennyiségű aranyat rabolni, az alacsonyabb becsületűektől egyre kevesebbet.

    2.2. Összehasonlítás más Gameforge játékokkal

    Az eddigi Gameforge játékoknál megszokhattuk, hogy a nyerő taktika nagyjából az volt, hogy néhány szintlépés után a tapasztalati pontot adó cselekvéseket hanyagolni kellett, csak az aranyat, és így a tulajdonságainkat kellett tuningolni, majd amikor titánként emelkedtünk ki a velünk azonos szintű játékosok tengeréből, akkor meg lehetett szépen indulni üstökös módjára, mindenkit végigverve. A Shakes & Fidget változtatni próbál ezen a gyakorlaton két dologgal: az egyik a becsület bevezetése, a másik az, hogy korlátozás nélkül bármilyen szintű játékost lehet támadni a játékban.

    A becsület lényege az lenne, hogy aki folyton mindenkit elver, annak egyre nagyobb lesz a becsülete, és így egy idő után már nem tudja a gyengéket farmolni, egyre magasabb szintűekkel kell szembenéznie, és így nem érdemes azt a taktikát követni, hogy valaki szintben visszamarad - ha ezt a taktikát követed, akkor egyszercsak azon veszed magad észre, hogy nálad jóval erősebbekkel vagy "körbevéve", akik szintkülönbségtől függetlenül tudnak ütni. A dolog azonban nem igazán működik, hiszen a becsületedet tetszőlegesen tudod szabályozni: amikor minimális pénzed van megtámadsz nálad magasabb szintű, és azonos becsületű karaktereket, és pik-pak lecsökken a tied, újra tudod farmolni a gyengéket. A becsület tehát nem változtat a szokásos taktikán. A korlátlan támadási lehetőség annál inkább. Az egy adott szinten leragadni és hízni taktika elveszti jelentőségét azáltal, hogy fentről bárki bármikor megverhet. Ennek ellenére a taktika mégis működik, ld. alább.

    2.3. Karaktererősség és verseny

    Az ilyen játékokban alapvetően kétféle dologban lehet versenyezni: vagy arra hajtasz, hogy te legyél az abszolút legerősebb, legmagasabb szintű játékos, vagy megelégszel azzal, hogy a csatáid nagy többségét megnyered, a saját kis mikrokozmoszodnak te vagy a császára. Az előbbihez vitán felül az szükséges, hogy a szerver 1. napjától kezdve játssz, aktívan, és a lehetséges maximális számú gombát (azaz pénzt) elköltsd a játékra. Ezért a címért kb. 3-5 játékos tud igazán versengeni, úgyhogy inkább a másodikról ejtenék szót, ami bárki számára elérhető.

    A korábbi Gameforge játékokban az arany / TP arányt kellett a lehető legmagasabbra vinni, ez garantálta, hogy a saját szinted ütőtávján belül mindenkit el tudj verni. Itt az (arany + TP) / becsület arányt kell az egekbe tuningolni. Ez lényegesen egyszerűbb mint a többi Gameforge játékban. A maximális TP-hez a fogadóban mindig a legjobb TP/idő arányos küldetést kell választani, a becsület csökkentéséhez pedig olyanokkal kell magadat leveretni, akiknek sokkal alacsonyabb a becsülete, mint neked. Az ilyenek általában gyengébbek is, ezért úgy tudsz tutira menni, hogy egyszerűen elteszed a fegyvered, és ököllel támadod meg.

    A legtrükkösebb az arany pumpálása. Nyilván minden üres időben nyomni kell a Városőrt, de arany szerezhető az arénában is. Sajnos, ez vagy nagyon sok odafigyelést, vagy rengeteg gombát igényel. Persze mint minden Gameforge játékban, itt is lehet rabszolgázni, ez nem szép dolog, de hatékony... ld. később. Mivel nem az első helyre törekszel, megteheted azt is, hogy 1 hétig vagy akár tovább is nem csinálsz mást, csak Városőrködsz. Ettől szépen megy fel az aranyad és a karaktered ereje, és így a szintedhez képest egyre erősebb leszel.

    Végzetúr ingyenes játék

    2.4. Hogyan leszel egyre erősebb

    A dolog végtelenül egyszerű. Ha követed a fenti taktikát, akkor a szinted és aranyad szépen növekszik, mégsem húzol el becsületben a magasabb szintűek közé. Sőt, ha igazán jól csinálod, aranyban egyre erősebb leszel. A veled azonos becsületűek vagy kicsit magasabb becsületűek fognak támadni, náluk izmosabb vagy, így nemcsak a te támadásaid, hanem az ő támadásaik során is csurran-cseppen némi arany.

    2.5. Kazamaták

    A kazamaták egy érdekes színfolt a játékban. 10. szinttől elérhető, amikor tudod érdemes próbálgatni, óránként egyszer ingyen lehet próbálkozni. Ha sikerül, aranyat és esetenként tápos cuccot kapsz. A kazamaták egy darabig segít törni a játék monotonitását. A siker esélye nagyon függ a véletlentől, lehet, hogy a szörnyet alig tudod megsebezni, de egy óra múlva legyőzöd. Mivel semmilyen költsége nincs a kazamatákba való belépésnek, érdemes mindig bemenni, amikor tudsz, előbb-utóbb csak sikerül. Megjegyzés: a kazamata szörnyeknek is van kasztja, erre figyelj oda, ha pl. az ellenfél "harcos" és esetleg van talonban 1-2 brutál sok erőt adó tárgyat, érdemes átöltözni rá, hogy növeld a siker esélyét.

    2.6. Kasztok és tulajdonságok

    A harcosnak sok ÉP-je van és keveset sebez, a felderítő ÉP-je és sebzése is közepes, a varázsló sokat sebez de kevés ÉP-je van. A kasztok tehát nagyjából ki vannak egyensúlyozva, de tény, hogy a varázslók néha látványos kritikusokat tudnak produkálni.

    A legfontosabb tulajdonságok a Kitartás (ettől függ az ÉP), és a sebzést növelő (mágusnak INT, harcosnak erő, felderitőnek ügyesség). A többi tulajdonságot is érdemes szinten tartani, a szerencsét legalább annyira, hogy legyen 20-25% esélyünk kritikusra. A másik 2 tulajdonság az ellentétes kasztok ellen ad bónuszt, tapasztalatunk szerint ezek is nagyon sokat számítanak. Tehát harcos ellen az erő, felderítő ellen az ügyesség, mágus ellen az int. (Ha nagyon hardcore vagy lehet talonban pár tárgyad ami ezekre ad bónuszt és egyes csaták előtt "átöltözhetsz").

    2.7. Céh

    Ha teheted, lépj be egy céhbe, bónuszt kapsz az aranyra és tapasztalatra. A céhek adót követelnek meg a tagoktól, tehát a céh választásakor arra törekedj, hogy a bónuszok / tagdíj arány a lehető legnagyobb legyen! A többi gameforge játékhoz hasonlóan, a céhnek egyébként nincs nagy jelentősége, a céhes háború is "hanyagolható" feature a tápolás szempontjából.

    2.8. Rabszolgázás

    Mint minden ingyenes játékban, itt is jelentős előnyre tehet szert az, aki több karaktert indít, és a "rabszolgák" a fő karaktert ütögetik. Nyilván minden karaktert egyformán kell fejleszteni, csak amikor a rabszolga megkapja a fizetést a városőrtől, azt nem szabad elkölteni, hanem ütögetve a fő karit, szépen átadja neki. A becsületre ügyelni kell, hogy a karakterek becsülete azonos maradjon. Ehhez a fő karakternek időnként csupasz kézzel be kell támadnia a rabszolgákat, így átadva nekik a becsületet. Ez a stratégia persze nem szép dolog, és biztos előbb-utóbb majd a program készítői valahogy figyelik is majd aki ilyet használ.

    3. Konklúzió

    A játék grafikája aranyos, a játék maga nagyon egyszerű, ezek mindenképpen pozitívumok! Sajnos a grafikán és hangeffekteken kívül nem nagyon sikerült elrugaszkodni a többi Gameforge-os játéktól, ez is ugyanaz pepitában, ugyanazokkal a problémákkal, de aki szeret tevét nevelgetni, az itt is sok időt el tud tölteni :)

    Ha tetszik a játék, és szeretnél egy hasonlóan jó és izgalmas, ráadásul magyar fejlesztésű játékkal játszani, mindenképpen próbáld ki a Végzeturat! A Végzetúr is egy ingyenes online játék, fantasy világban játszódik, és az átlagos böngészős játékoknál sokkal több lehetőséget tartalmaz, már az indulásakor hatalmas sikere volt.

    Végzetúr ingyenes játék